پویش اروین میعان

مشتری همیشگی ما خواهید شد, شرط میبندیم :)

مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک

مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک

مقدمه: قبل از اینکه به مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک بپردازیم، لازم است بدانیم اسید سیتریک چیست و چه کاربردی دارد. ما در این مقاله سعی داریم در ابتدا به توضیح و تشریح اسید سیتریک بپردازیم. کاربرد های آن را شرح دهیم و در نهایت حد مجاز استفاده از این ماده را توصیح دهیم. اسید سیتریک از جمله مواد شیمیایی پر ارزش است که به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده یکی از مواد مورد نیاز در صنایع مختلف است که باید به اندازه مجاز در هریک از این صنعت ها استفاده شود. در ادامه به این موضوع میپردازیم.

———- برای خرید و قیمت عمده اسید سیتریک اینجا کلیک کنید. ———-

اسید سیتریک چیست؟

پس لازم است قبل از پرداختن به موضوع مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک بدانیم اسید سیتریک چیست؟ اسید سیتریک برای اولین بار در سال 1893 از شکر تولید شد. در واقع ومر در آن سال موفق شد میکروارگامسیم پنسیلیوم را کشف کرد و در کنار آن اسید سیتریک را از شکر استخراج کرد. اسید سیتریک نوعی اسید ضعیف است که به طور طبیعی در مرکباتی چون پرتقال، لیمو ترش، گریپ فروت و غیره وجود دارد. فرمول شیمیایی اسید سیتریک C6H8O7 است. اسید سیتریک در دو نوع اسید ستریک آبدار و اسید سیتریک خشک تولید میشوند. میتوان گفت تقریبا سالانه یک میلیون تن از این ماده تولید میشود. از آنجایی که این ماده ایمن و بدون ضرر است در اکصر صنایع غذایی مورد استفاده قرار میگرد.

مصرف اسید سیتریک

 اسید سیتریک یکی از مواد افزودنی مهم در صنایع غذایی است. حال از آنجایی که صنایع غذایی بسیار مهم و حساس است. به طوری که با سلامت ما مستقیما در ارتباط است لازم است استفاده از مواد شیمیایی با حساسیت بیشتری انجام شود. استفاده از مواد شیمیایی دارای استاندارد خاصی است. پس لازم است تمامی تولید کنندگان از میزان مجاز و استاندارد این مواد استفاده کنند.

مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک بستگی به مصرف آن در محصولات مختلف دارد. اغلب اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی مصرف می‌شود و میزان مجاز آن توسط مقررات و استانداردهای مربوط به هر صنعت تعیین می‌شود.

تأثیرات مصرف بیش از حد اسید سیتریک

استفاده بیش از حد از اسید سیتریک ممکن است به برخی از مشکلات بهداشتی و ایمنی منجر شود. برخی از تأثیرات مصرف بیش از حد اسید سیتریک عبارتند از:

  • مشکلات گوارشی مانند سوزش معده و یا اسهال
  • ایجاد حساسیت‌های پوستی در برخی از افراد
  • تضعیف مینرال‌های مهم در بدن مانند کلسیم

بهتر است پیش از مصرف اسید سیتریک به میزان مجاز، دستورالعمل‌ها و مقررات مصرف آن را به دقت رعایت کنید.

مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک در نوشیدنی ها

  • مقدار مجاز اسید سیتریک در پنیر تازه، براساس GMP است.  طبق استاندارد ملی ایران به شماره 6629 در سال 1381 است.
  • مقدار مجاز اسید سیتریک در افشرده آب گیلاس، بر اساس GMP  است. طبق استاندارد ملی ایران به شماره 6801 در اسل 1381 است.
  • مقدار مجاز اسید سیتریک در شربت انار، تا رسیدن به اسیدیته و pH مطلوب است. طبق استاندارد ملی ایران به شماره 6802 در سال 1381 است.
  • مقدار مجاز مصرف اسیدسیتریک در شربت زرشک، تا رسیدن به  اسیدیته و حد مجاز مطلوب است. طبق استاندارد ملی ایران به شماره 6804 در سال 1381 است.
  • مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک در نوشابه پرتقال به منظور حفظ pH  است. طبق استاندارد ملی ایران به شماره 6956 در سال 1382 است.

اثرات محیط زیستی اسید سیتریک

اسید سیتریک به عنوان یک ماده طبیعی در بیشتر موارد تأثیر زیست‌محیطی کمی دارد و به طور طبیعی تجزیه می‌شود. اما در صورت استفاده بی‌رویه و بیش از حد از این ماده ممکن است تأثیرات زیست‌محیطی مخربی داشته باشد.

پیشنهادات مصرف اسید سیتریک

برای استفاده از اسید سیتریک در محصولات مختلف، رعایت دستورالعمل‌ها و مقررات مصرف از جمله مقادیر مجاز اهمیت دارد. همچنین بهتر است مصرف بیش از حد این ماده را از حداقل بسنجید و با توجه به نکات بهداشتی از آن استفاده نمایید.

پیش‌زمینه اسید سیتریک در ایران

استفاده از اسید سیتریک به عنوان یک ماده افزودنی و تمیزکننده در ایران نیز رواج دارد. تولید این ماده به صورت محدود در داخل کشور و واردات آن از کشورهای خارجی صورت می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

در نتیجه، اسید سیتریک یک ماده شیمیایی طبیعی با کاربردهای متعدد در صنایع مختلف است. با رعایت مقدار مجاز مصرف و رهایت از استفاده بیش از حد، می‌توان از خواص و مزایای این اسید بهره‌برد. استفاده از اسید سیتریک در صنایع غذایی، آبمیوه‌ها، تولید کیک و شیرینی‌ها، داروسازی، تمیزکاری و بهداشت باعث بهبود کیفیت و عملکرد محصولات می‌شود.

شرکت مواد شیمیایی

خب تا اینجا فهمیدیم منظور از مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک چیست. پس قطعا متوجه شده اید کیفیت مواد شیمیایی و اورجینال بودن آن چقدر میتواند مفید باشد. از این رو اگر لازم است تولید کنندگان مواد شیمیایی مورد نیاز خود را از شرکت مواد شیمیایی معتبر تهیه نمایند. در واقع مواد شیمیایی با سلامت مردم رابطه مستقیم دارد. پس هر گونه سهل انگاری در این زمینه میتواند خسارات جبران ناپذیری به سلامت جامعه وارد کند. حال اگر میخواهید اطلاعات بیشتری از اسید سیتریک داشته باشید به مقالات دیگر مجله علمی مراجعه کنید.

 

مقالات اخیر

محصولات ما

4 دیدگاه دربارهٔ «مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک»

  1. باسلام من کارم تولید نوشیدنیها از عرقیجات گیاهی هست اگر بخوام مشاوره بگیرم چطوری میتونید راهنمایی کنید ممنون

  2. با سلام. میخام آلبالو خشک رو فرآوری کنم. چه مقدار باید اسید سیتریک اضافه کنم. فقط میخام آلبالو رو بشورم و اسید سیتریک اضافه کنم برا ماندگاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس